tisdag 18 mars 2008

Haha

Nu har jag kollat på Melodifestivalen. Och jag vet att det är ett tag sen det gick nu. Men jag visste också att Carola redan åkt ut, så jag brydde mig faktiskt inte om vem som vann. Jag måste dock säga att jag tycker det är förbannat tråkigt att alla låtar utom två eller tre va på engelska. Och de låtar som va på svenska va värdelösa. Cole röstade visst på Nordman för att han hade nyckelharpa med, och det kan man ju om man vill. Men en ännu bättre anledning att rösta på dom är ju att de faktiskt sjunger på svenska. Man ska väl representera sitt land i sådana här sammanhang? Inte skicka en hjärndöd skyltdocka som varken valt sina kldäer, kammat sig eller skrivit låten själv. Enligt en kollega så sjöng alla på engelska för det är inte rättvist mot de andra länderna om man sjunger på språk inte så många förstår, och alla kan engelska. Ok att engelska är ett mer utbrett språk än svenska och tillexempel estniska, men det är ju en landskamp! Att låta folk sjunga på engelska i en svensk uttagning tycker jag är precis samma sak som att vi ska låta finska spelare som bor i Sverige spela för det svenska hockeylandslaget bara för att de bor i Sverige.
Men kul för Perelli att hon vann, fast hon ser ut som Michael Jackson och fast hon sjöng en låt som redan skrivits och spelats in 10 000 gånger. Köp vilken skiva som helst med Barbados eller vilken annan artist som helst på Bert Karlssons skivbolag så lovar jag att den låten Charlotte Perelli vann med, som är "nyskriven, finns med minst 70% av gångerna. De andra 30 % är ballader, och har du då hört Sanna Nielsens (hon kom tvåa) låt så har du hört alla ballader med. Ingen i den tävlingen är ju värd att kallas artist, men ska vi representera Sverige så måste vi ju göra det med vårat språk! Är det rasistiskt så är det fan rasistiskt att äta potatis istället för pommes också. Och ska vi försöka vara udda så borde Tomas Di Leva och Roger Pontare framföra låtarna. Alla bidrag låter som Idol, bara det att Kristian Luuk har lite högre personlig värdighet än vad Peter Swartling har. Luuk låtsas inte att han börjar gråta när nån tar en ton rent.

Svensk musik suger verkligen. Alla borde köpa Svenska Akademin och Stefan Sundström om ni ska lyssna på svensk musik. Låt Akademin va med i festivalen! Problemet är att de inte vill, av anledningarna jag nämnt. Melodifestivalen är ett Idol för de över 40 år. När kom det fram en ny artist senast? Som hållit mer än en skiva? Kan ni ett svar vinner ni en muffin.