lördag 12 april 2008

Engla

Engla, den där tioåriga flickan ni sett på löpsedlarna, är visst fortfarande försvunnen. En man är gripen på sannolika skäl, mobilen spårad och cykeln hittad men ingen flicka. Märkligt. Och snart går det inte hålla honom längre om de inte hittar nya bevis. Enkel lösning. Lås in honom för något annat. Bara han är borta från allmänheten på gatorna så är väl ett stort steg taget.
Men tänk om han är oskyldig?
Ja, tänk om. Han har ju historia av att antasta barn, han ska inte vara ute från början! Lås in honom, släng nycklen och skratta åt honom när han säger att han blir hungrig.
Och nej, jag är ingen trångsynt sadist. Jag har full respekt för de allra flesta människor, jag har vänner som suttit inne bra länge. Alla människor kan vid något tillfälle tvingas stjäla. Om jag som medelklass stjäler från en hemlös måste väl det vara ett större och allvarligare brott än om en hemlös stjäler från mig? Alla sexualbrott och bortrövanden och övriga brott mot en männioskas person är såklart allvarliga, men rimligen måste det vara ännu allvarligare om brottet riktas mot en försvarslös, i detta fall en tioårig flicka som va på samma ställe som en vuxen man. Och jag utgår inte från att den häktade mannen är skyldig, men någon vuxen man har ju gjort detta. Barn rövar inte bort barn, och kvinnor är i princip aldrig pedofiler.
Tito Beltran fick 2,5 år eller något sådant för våldtäkt, jag blir vansinnig när jag tänker på det. Rätten hade en enda sak att ta ställning till, skyldig eller oskyldig. En oskyldig människa ska rimligen inte straffas, en skyldig våldtäcktsman ska aldrig mer bli fri. 2,5 år känns som en märklig kompromiss mellan åtalanden och försvaranden.
Jag har som sagt vänner som är dömda för mer eller mindre allvarliga brott, och som jag sa kan ödet göra oss allt till tjuvar eller faktiskt få oss att döda för att rädda oss själva. I sådana lägen är inte allt svart eller vitt. Om jag kör bil i 180 för att min vän i bilen håller på att förblöda och jag kör ihjäl någon finns ju ändå en försvarande omständighet att ta hänsyn till. Man måste se gråskaligt från fall till fall. Känner en människa som suttit ett år för stöld, men jag skulle lätt lämna min plånbok hos honom. Han har sonat sitt brott och suttit av sitt straff. Pedofiler och våldtäcktsmän har jag däremot dåligt med förståelse för. Det är ju på grund av människor som Hagamannen och Tomas Quick det finns dödsstraff i andra länder.

Inga kommentarer: